Obwodnica Kalisza coraz bliżej. Mieszkańcy wybrali wariant nr 5 – GDDKiA zapowiada przetarg jeszcze w tym roku
Poznaliśmy wyniki ankiet dotyczących przyszłego przebiegu obwodnicy Kalisza. Zdecydowaną większością głosów – 159 do 96 – mieszkańcy gminy Nowe Skalmierzyce oraz sołectwa Dobrzec opowiedzieli się za wariantem nr 5 drogi krajowej nr 25, wzbogaconym o dodatkowe rozwiązania techniczne. To właśnie ten wariant Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznaje za preferowany. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, przetarg na projekt i budowę 18,5-kilometrowego odcinka może zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Decyzja po konsultacjach z mieszkańcami
GDDKiA podkreśla, że ankiety przeprowadzono jako działanie „ponadstandardowe”, niewymagane przez przepisy. Ich celem było poznanie rzeczywistych preferencji właścicieli nieruchomości, przez które może przebiegać nowa trasa. Wcześniej, 11 września, odbyło się spotkanie informacyjne w gminie Nowe Skalmierzyce, gdzie mieszkańcy zapoznali się z dwoma możliwymi wariantami: nr 5 i nr 6.
W konsultacjach szczególnie licznie uczestniczyli właściciele działek z miejscowości Biskupice, Trkusów, Gniazdów, Boczków, Ociąż, Skalmierzyce, Kościuszków i Dobrzec. To właśnie na tych terenach przebiegi dwóch analizowanych tras różnią się od siebie najbardziej.
Wariant nr 5 z dodatkowymi rozwiązaniami
Zwycięski wariant zakłada, że nowa DK25 ominie Boczków i Gniazdów od zachodu, biegnąc pomiędzy miejscowościami Trkusów i Biskupice. Projekt został jednak uzupełniony o kilka istotnych modyfikacji, które mają poprawić jego funkcjonalność i bezpieczeństwo.
Wśród nich znalazły się:
- lepsze powiązanie układu komunikacyjnego w rejonie nowego węzła z DK25 koło Ociąża,
- nowy węzeł na wysokości ulic Skalmierzyckiej i Boczkowskiej na obwodnicy Nowych Skalmierzyc,
- ciąg pieszo-rowerowy pod obiektem mostowym nad rzeką Ciemną, w rejonie ul. Bielawskiej w Skalmierzycach.
Jak przebiegało głosowanie
Łącznie zebrano 347 ankiet, z czego 159 wskazywało wariant nr 5, a 96 – wariant nr 6. Pozostałe 87 formularzy uznano za nieważne, głównie z powodu błędów formalnych lub złożenia przez osoby spoza analizowanego obszaru.
Otwarcie urny z ankietami odbyło się 3 października w siedzibie poznańskiego oddziału GDDKiA, w obecności przedstawicieli władz Kalisza oraz Nowych Skalmierzyc.
Co dalej?
Po analizie wyników i uwzględnieniu opinii mieszkańców GDDKiA zapowiada ogłoszenie przetargu w formule „projektuj i buduj”. To oznacza, że wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji technicznej, jak i za realizację inwestycji.
Obwodnica Kalisza ma mieć długość 18,5 km i stanowić część trasy krajowej nr 25, łączącej Konin z Ostrowem Wielkopolskim. Inwestycja ma nie tylko odciążyć ruch w centrum Kalisza, ale też poprawić bezpieczeństwo i skrócić czas przejazdu między regionami.
Opublikuj komentarz