GDDKiA gotowa na zimę. Wielkopolska w pełnej gotowości do sezonu 2025/2026
Choć pierwszy śnieg w regionie dopiero nieśmiało zapowiada się w prognozach, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już od połowy października pracuje w rytmie zimowym. W obwodach utrzymania dróg w całej Wielkopolsce stoją w gotowości pługo-solarki, magazyny uzupełniono po brzegi, a drogowe centra nadzoru działają w trybie 24/7. Wszystko po to, by kierowcy mogli bezpiecznie i sprawnie poruszać się zimą po drogach krajowych.
Stały monitoring – służby pracują całą dobę
Zimowe utrzymanie dróg w województwie wielkopolskim to skoordynowana operacja, którą nadzoruje osiem Rejonów i 22 Obwody Drogowe, w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady. To one odpowiadają za dyspozycję sprzętu i reagowanie na zmieniające się warunki pogodowe. Pracownicy oraz wykonawcy wyłonieni w przetargach pracują w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu.
Do dyspozycji służb pozostaje również 18 magazynów soli drogowej, przygotowanych do intensywnego sezonu zimowego. GDDKiA podkreśla, że gotowość została osiągnięta w każdym z elementów niezbędnych do walki z oblodzeniem czy śnieżycami – od sprzętu po logistykę.
1960 kilometrów dróg pod kontrolą
W sezonie 2025/2026 zarządca dróg krajowych w Wielkopolsce będzie odpowiadał za 1960 km tras. Zostaną one utrzymywane w czterech standardach – od I do V – które określają m.in. dopuszczalną grubość zajeżdżonego śniegu czy maksymalny czas jego zalegania po zakończeniu opadów.
Najwyższy standard obejmie 467,7 km dróg krajowych – to odcinki, na których po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać maksymalnie cztery godziny, a błoto pośniegowe sześć. Z kolei w standardzie II znajduje się największa część sieci – aż 983,7 km. Najtrudniejsze fragmenty, takie jak skrzyżowania, podjazdy czy miejsca o zwiększonym ryzyku oblodzenia, objęte są standardem III.
W sumie w gotowości pozostaje 280 pojazdów zimowego utrzymania, w tym:
- 187 pługo-solarek,
- 14 pługów solo,
- 46 ładowarek,
- 25 równiarek,
- 8 unimogów.
To właśnie te maszyny przez całą zimę będą torowały kierowcom bezpieczny przejazd.
Kto odpowiada za drogi w miastach na prawach powiatu?
Wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W Wielkopolsce są to: Poznań, Konin, Kalisz i Leszno. W granicach tych miast za wszystkie drogi publiczne – także krajowe – odpowiada prezydent miasta.
Wyjątek stanowią tylko płatne odcinki autostrady A2, którymi zarządza koncesjonariusz na trasie Świecko – Nowy Tomyśl – Konin.
Apel do kierowców: przepuść pług, pozwól mu pracować
Przepuszczanie pojazdów zimowego utrzymania dróg to nie tylko dobry zwyczaj, ale realne działanie zwiększające bezpieczeństwo. Pługo-solarki zwykle jadą z prędkością 40–50 km/h, ale zostawiają za sobą oczyszczoną i posypaną drogę. Każde zajeżdżanie drogi, nieprzepuszczanie czy próba wyprzedzania może tworzyć ryzyko dla wszystkich uczestników ruchu.
Służby przypominają: choć pojazdy te nie mają niebieskich sygnałów jak policja czy pogotowie, pełnią funkcję zbliżoną do służb ratunkowych. Od ich pracy zależy bezpieczeństwo tysięcy kierowców.
Aktualne warunki na drogach – gdzie sprawdzać?
Informacje o bieżącej sytuacji można uzyskać w Punkcie Informacji Drogowej GDDKiA, który przez całą dobę monitoruje warunki pogodowe i stan przejezdności dróg. Kierowcy mają do dyspozycji:
- stronę internetową: drogi.gddkia.gov.pl,
- całodobowy numer informacji drogowej: 19 111.
Dzięki temu jeszcze przed wyjazdem można sprawdzić, gdzie występują utrudnienia i jak najlepiej zaplanować trasę.














Opublikuj komentarz