Tramwaje pojadą ciszej. W Poznaniu rozpoczęło się prewencyjne szlifowanie szyn – po raz pierwszy w Polsce z użyciem maszyny ATMO
Poznań jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził do utrzymania torowisk jedną z najnowocześniejszych maszyn w Europie. Minionej nocy na ulice wyjechał specjalistyczny pojazd ATMO, który rozpoczął prewencyjne szlifowanie szyn na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ulicy Fredry oraz w rejonie placu Wolności. To element szeroko zakrojonych prac mających poprawić komfort podróży tramwajem i zmniejszyć hałas odczuwalny przez mieszkańców.
Nowy standard utrzymania torowisk
Szlifowanie szyn jest powszechnie stosowaną w Europie metodą konserwacji torowisk, jednak w Poznaniu zadebiutowała maszyna ATMO – urządzenie, które w Unii Europejskiej zdobyło uznanie od 2020 roku. Co je wyróżnia? Przede wszystkim możliwość pracy na bardzo ciasnych łukach oraz skuteczne ograniczanie drgań i hałasu. Maszyna korzysta również z płukania wodą, dzięki czemu proces odbywa się bez iskier – istotne zarówno dla bezpieczeństwa, jak i jakości wykonania.
Jak podkreśla MPK Poznań, celem prewencyjnego szlifowania jest utrzymanie torów w optymalnym stanie jeszcze zanim dojdzie do ich zużycia falistego, czyli charakterystycznych nierówności powodujących stukot i wibracje. Zabieg pozwala nie tylko wyeliminować hałas, ale także znacząco wydłuża żywotność zarówno szyn, jak i samych tramwajów.
Korzyści odczują mieszkańcy i pasażerowie
Po wyrównaniu główki szyny koła tramwaju toczą się płynniej, co oznacza cichszą jazdę i mniejsze drgania przenoszone na budynki w pobliżu torów. Mieszkańcy mogą więc liczyć na zauważalne wyciszenie przejazdów, zwłaszcza na odcinkach o dużej liczbie zakrętów i intensywnym ruchu.
Dla pasażerów oznacza to przede wszystkim wyższy komfort podróży – tramwaje będą poruszać się stabilniej, a odczuwalne wibracje będą mniejsze.
Maszyna pracowała w nocy, bezzałogowo, sterowana z pojazdu ciągnącego, dzięki czemu nie zakłóciła codziennego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dzień później przeprowadzono kolejne prace na torze jazdy próbnej w zajezdni Franowo.
34 kilometry torów poza centrum do końca roku
To jednak tylko część większego programu utrzymaniowego. Do końca grudnia potrwa szlifowanie torów kolejnych odcinków poznańskiej sieci – tym razem z użyciem innej specjalistycznej maszyny. Prace zaplanowano wyłącznie na noc, aby nie ingerować w dzienny ruch pasażerski.
Szlifowanie odbędzie się m.in. na:
- ul. Grunwaldzkiej (od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do ronda Skubiszewskiego),
- Trasie Kórnickiej,
- ul. Zamenhofa,
- ul. Wierzbięcice,
- ul. Królowej Jadwigi,
- Górnym Tarasie Rataj,
- Trasie PST (od ul. Roosevelta do pętli Sobieskiego),
- ul. Unii Lubelskiej,
- Trasie Piątkowskiej.
Łącznie na tych fragmentach wyregulowanych zostanie aż 34 km toru pojedynczego. MPK podkreśla, że to inwestycja w ciche, bezpieczne i bardziej trwałe torowiska, a tym samym w komfort codziennych podróży tysięcy poznaniaków.

















Opublikuj komentarz