Wagony z Warszawy i Krakowa pojadą w niedzielnej paradzie tramwajowej w Poznaniu
Poznań świętuje 145 lat komunikacji miejskiej! Z okazji jubileuszu oraz dnia św. Katarzyny – patronki tramwajarzy – w niedzielę, 23 listopada, odbędzie się wyjątkowa parada tramwajowa, która zgromadzi historyczne i współczesne pojazdy z całej Polski. W wydarzeniu wezmą udział także goście z Warszawy i Krakowa.
Na trasę wyjadą m.in. składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z MPK SA w Krakowie. Warszawska „parówka” 13N, niegdyś symbol stolicy, będzie reprezentowana przez wagony o numerach bocznych 407 i 642. Te 13,5-metrowe, jednokierunkowe pojazdy produkowane przez Konstal w latach 1959–1969 mogły kursować w składach dwu- i trzywagonowych. Choć w Warszawie wycofano je z ruchu liniowego w 2012 roku, w Poznaniu przypominają o czasach, kiedy podobne wagony kursowały po torach miasta – wagon 115 trafił tu w 1998 roku i jeździł do 2008 roku.
Z Krakowa przyjedzie skład N+ND, którego wagon doczepny nr 454 jest odtworzeniem poznańskiego pojazdu sprzed lat. Powstał z części zebranych w czterech miastach: Krakowie, Poznaniu, Katowicach i Łodzi. Modernizacja z 1963 roku wprowadziła w nim mechanicznie zamykane drzwi, hamulce szynowe, światła stopu i kierunkowskazy oraz lusterka dla lepszej obserwacji składu. Podłoga była pokryta gumą, a siedzenia wyściełane dermą, co dawało pasażerom namiastkę komfortu współczesnych tramwajów.
Parada wyruszy o godz. 11:00 z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego, jednak już od godz. 10:00 teren będzie otwarty dla gości. Chętni będą mogli wsiąść do wybranego tramwaju i przejechać przez Poznań, a po zakończeniu przejazdu – do godz. 16:00 – obejrzeć zarówno historyczne, jak i współczesne pojazdy oraz zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań.
Trasa parady prowadzi przez najważniejsze ulice miasta: z Madalińskiego przez Hetmańską, Głogowską, Most Dworcowy, Towarową, Święty Marcin, Marcinkowskiego, Podgórną, Strzelecką, AWF, Królowej Jadwigi, Górną Wildę, 28 Czerwca 1956 r., Pamiątkową, aż z powrotem do zajezdni Madalińskiego.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, jednak liczba miejsc w tramwajach podczas parady jest ograniczona, dlatego warto przybyć wcześniej, aby zająć miejsce. To niepowtarzalna okazja, by zobaczyć w akcji zabytkowe składy i poczuć historię polskiej komunikacji miejskiej.
















Opublikuj komentarz