„Holender” wraca na tory. Kultowy tramwaj znów w ruchu – wielka parada z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu
Po latach przerwy znów zobaczymy go na poznańskich torowiskach. Legendarny „holender”, czyli kultowy tramwaj Beijnes 3G, po kompleksowym remoncie wraca do życia i już w najbliższą niedzielę, 23 listopada, weźmie udział w uroczystej paradzie tramwajowej. To właśnie on będzie jedną z największych atrakcji obchodów dnia św. Katarzyny – patronki przewoźników – oraz 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej.
Pamiętny wieczór 1991 roku. Tak zaczęła się era „holendrów”
11 lipca 1991 roku pętla Ogrody została nagle wyłączona z ruchu. Na jej teren wjechała laweta z nietypowym ładunkiem – pierwszym w historii Poznania żółto-szarym, dwuprzegubowym tramwajem prosto z Amsterdamu. Wtedy jeszcze nikt nie przypuszczał, że te niecodzienne pojazdy staną się ikoną na dekady.
Motorniczowie i mechanicy ze starych zajezdni szybko zauważyli cechy, które wyróżniały Holendra: elektryczne wyświetlacze linii, drzwi otwierane przyciskiem, ruchome stopnie i charakterystyczne malowanie. Dla pasażerów – prawdziwa egzotyka początku lat 90.
W latach 1991–1995 do Poznania dotarło 20 wagonów typów 1G i 2G. Z czasem zastąpiło je 11 kolejnych, nowszych Beijnesów 3G. Przez niemal dwie dekady woziły poznaniaków codziennie, a motorniczowie szczególnie cenili ich prosty system szybkiego przestawiania tablic kierunkowych.
Powrót legendy. Beijnes 3G po kompleksowym remoncie
Po wycofaniu z ruchu na początku drugiej dekady XXI wieku tylko jeden egzemplarz — wagon nr 805 — został zachowany jako część taboru historycznego. To właśnie on przeszedł gruntowną odbudowę. Po miesiącach prac odzyskał nie tylko dawną sprawność, ale także charakterystyczne amsterdamskie barwy oraz pierwotny numer – 610.
Choć nie wróci do codziennej pracy liniowej, od teraz będzie regularnie pojawiać się na wydarzeniach historycznych i okolicznościowych przejazdach.
Parada tramwajów. 24 historyczne i współczesne pojazdy w jednym miejscu
Start parady zaplanowano na niedzielę, godz. 11:00, z dawnej zajezdni Madalińskiego. Już od godz. 10:00 teren będzie otwarty dla odwiedzających.
To święto dla miłośników komunikacji miejskiej – na trasę wyruszą aż 24 tramwaje, od powojennych składów KSW, przez klasyczne „eNki” i kultowe 13N, po nowoczesne Moderusy i Tramino. Wśród nich oczywiście świeżo odrestaurowany Beijnes 3G.
Po przejeździe paradnym, aż do 16:00, na Madalinie dostępne będą:
- wystawa zabytkowych i współczesnych tramwajów,
- Izba Pamięci i Tradycji MPK Poznań,
- makiety, modele, stoisko z gadżetami,
- promocja książki Remigiusza Grochowiaka,
- stoiska MPK i KMPS,
- zbiórka na renowację kolejnych zabytków.
Linia K – specjalne kursy po całym mieście
Najciekawsze zacznie się po paradzie. Wybrane tramwaje wyjadą na linię specjalną „K”, która przejedzie m.in. przez Jeżyce, centrum, Stary Browar i Wildę.
W rozkładzie znajdziemy m.in.:
- legendarny skład 13N z Warszawy,
- „holendra” 3G – wyruszającego o pełnych godzinach,
- kilka różnych składów N+ND,
- wojenny tramwaj KSW z doczepą S2D.
Przejazdy są bezpłatne, a miejsca — ograniczone. Członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych będą prowadzić kwestę na rzecz ratowania kolejnych zabytków.
Obchody mają być jedną z największych parad tramwajowych w Polsce w ostatnich latach.














Opublikuj komentarz