Podpis kwalifikowany teraz bezpłatnie w mObywatelu. Polska pionierem w Unii Europejskiej
Cyfrowe dokumenty coraz śmielej wypierają papierowe, a załatwianie spraw przez internet staje się codziennością. Wynajem mieszkania, sprzedaż auta czy złożenie wniosku urzędowego – dziś można to zrobić bez wychodzenia z domu. Teraz także z pełnym bezpieczeństwem i mocą prawną równą podpisowi własnoręcznemu. Od października użytkownicy aplikacji mObywatel mogą korzystać z bezpłatnego podpisu kwalifikowanego, uznawanego w całej Unii Europejskiej.
– Polska jako pierwsza w UE udostępnia bezpłatny podpis kwalifikowany w rządowej aplikacji. To oszczędność czasu, wygoda i pewność w kontaktach z administracją i biznesem – podkreśla wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Co to jest podpis kwalifikowany?
Podpis kwalifikowany to cyfrowy odpowiednik podpisu odręcznego, posiadający taką samą moc prawną. Można nim podpisać m.in. umowę najmu mieszkania, sprzedaży samochodu czy inny dokument cywilnoprawny. Każdy podpis opiera się na certyfikacie, który potwierdza tożsamość podpisującego i gwarantuje integralność dokumentu.
Dotychczas taki podpis można było uzyskać tylko u komercyjnych dostawców – odpłatnie. Teraz, dzięki współpracy Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki, użytkownicy mObywatela mogą składać do 5 podpisów kwalifikowanych miesięcznie bez żadnych opłat.
Jak to działa w praktyce
Aby korzystać z usługi, wystarczy:
- posiadać mDowód w aplikacji mObywatel,
- mieć ważny e-dowód (wydany po 4 marca 2019 r.),
- używać smartfona z modułem NFC.
Proces podpisania dokumentu (w formacie PDF, do 5 MB) jest intuicyjny i trwa zaledwie kilka minut. Aplikacja prowadzi użytkownika krok po kroku – od wyboru dostawcy podpisu (m.in. Asseco, Enigma, KIR, PWPW), przez potwierdzenie tożsamości, aż po złożenie podpisu i zapisanie dokumentu.
Dla wygody użytkowników uruchomiono także stronę podpis.mObywatel.gov.pl
Jak złożyć podpis kwalifikowany przez mObywatela?
Aby złożyć podpis kwalifikowany na cyfrowym dokumencie przez mObywatela:
- Użytkownik wybiera Podpis kwalifikowany z listy usług w aplikacji mObywatel. Usługę znajdzie w kategorii Sprawy urzędowe.
- Następnie należy wybrać spośród 4 dostępnych podpisów kwalifikowanych: Cencert – dostawca Enigma, SimplySign – dostawca Asseco Data Systems, SIGILLUM – dostawca PWPW i mSzafir – dostawca KIR. Kolejność ich wyświetlania jest losowa i może być różna przy każdym uruchomieniu usługi.
- Użytkownik zostanie następnie przekierowany na stronę internetową wybranego dostawcy w celu akceptacji regulaminów i rozpoczęcia procesu składania podpisu kwalifikowanego na cyfrowym dokumencie. Należy postępować zgodnie z instrukcjami na stronie dostawcy.
- Kolejnym krokiem jest potwierdzenie tożsamości. Aplikacja wykorzystuje w tym celu certyfikat mDowodu oraz certyfikat obecności z e-dowodu użytkownika. Należy zatem potwierdzić dane z mDowodu, które są przekazywane dostawcy przez aplikację, i przygotować dowód osobisty z warstwą elektroniczną oraz włączyć moduł NFC w telefonie.
- Następnie użytkownik zostanie poproszony o wpisanie numeru CAN e-dowodu, czyli 6 cyfr, które znajdują się w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem i przyłożenie e-dowodu do anteny NFC z tyłu telefonu.
- Po potwierdzeniu tożsamości rozpocznie się proces generowania certyfikatu i składania podpisu kwalifikowanego na dokumencie. W zależności od dostawcy może to wymagać zatwierdzenia komunikatu PUSH, który pojawi się wówczas na ekranie aplikacji.
- Gotowe – dokument został podpisany. Po złożeniu podpisu kwalifikowanego należy zapisać plik w pamięci swojego urządzenia.
Film instruktażowy, który pokazuje proces podpisywania dokumentu podpisem kwalifikowanym krok po kroku, dostępny jest na kanale Ministerstwa Cyfryzacji.
- Film instruktażowy – wersja na telefon
- Film instruktażowy – obsługa przez stronę internetową
- Film promocyjny usługi Podpis kwalifikowany
Więcej na temat podpisu kwalifikowanego i usług w mObywatelu przeczytać można na stronie https://info.mobywatel.gov.pl/.














Opublikuj komentarz