Wielkie zmiany w Poznaniu od 3 listopada: rusza przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka
Już w najbliższy poniedziałek, 3 listopada, Poznań rozpocznie dwa strategiczne przedsięwzięcia komunikacyjne. Ruszają prace przy przebudowie mostu Bolesława Chrobrego oraz budowie nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Obydwie inwestycje mają usprawnić transport i poprawić bezpieczeństwo, ale najbliższe miesiące przyniosą spore utrudnienia – zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej.
Nowy most na miarę XXI wieku
Most Chrobrego, jedna z kluczowych przepraw przez Wartę, zostanie całkowicie przebudowany. Inwestycja obejmuje również modernizację fragmentów ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Nowy most będzie znacznie bezpieczniejszy i bardziej funkcjonalny – zaplanowano chodniki i drogi rowerowe po obu stronach, a infrastruktura rowerowa zostanie uzupełniona tak, by tworzyła spójną sieć połączeń.
Prace potrwają do 2028 roku. Na ten czas całkowicie wstrzymany zostanie ruch tramwajów na tzw. trasie katedralnej – między Śródką a Garbarami.
Dla kierowców również szykują się zmiany. Od 3 listopada zwężona zostanie ul. Estkowskiego – ruch będzie odbywał się tylko zewnętrznymi pasami. Z kolei w grudniu planowane jest przełożenie całego ruchu na nitkę południową mostu, co umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych po stronie północnej. W kolejnych etapach ruch będzie przenoszony między częściami przeprawy.
– Inwestycję zaplanowano tak, by zawsze pozostawić możliwość przejazdu – przynajmniej jednym pasem w każdą stronę – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Na czas robót zachowany będzie chodnik dla pieszych, ale tramwaje nie będą mogły kursować przez most przez cały okres budowy. Docelowo powstanie trzeci, nowy obiekt – przeznaczony wyłącznie dla komunikacji tramwajowej.
Zmiany także na ul. Wyszyńskiego i Wartostradzie
Kierowcy jadący od ronda Śródka w stronę centrum odetchną nieco wcześniej – już 31 października wieczorem udostępniony zostanie prawy pas ul. Wyszyńskiego. W dalszym ciągu niedostępny pozostanie jednak fragment Wartostrady pod mostem, pomiędzy Starym Portem a Chwaliszewem.
Ratajczaka – nowa oś komunikacyjna przez centrum
Tego samego dnia, 3 listopada, ruszą prace przy budowie nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka – od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice. To ostatni etap tzw. Programu Centrum.
Nowa linia połączy południowe dzielnice Poznania z sercem miasta i pozwoli szybciej dojechać z Wildy czy Dębca do centrum. W przyszłości stanie się też częścią połączenia tramwajowego w stronę Garbar i Naramowic.
Budowa potrwa około dwóch lat – planowane zakończenie to III kwartał 2026 roku.
Spore utrudnienia dla kierowców i pieszych
Wraz z początkiem listopada zmieni się organizacja ruchu na całym obszarze od węzła Wierzbięcice po ul. Św. Marcin. Zamknięty zostanie fragment ul. Wierzbięcice w rejonie stacji benzynowej i węzła, a także południowa jezdnia ul. Matyi i Królowej Jadwigi w kierunku ronda Rataje.
Kierowcy pojadą dwukierunkowo tylko północną jezdnią, z prędkością ograniczoną do 30 km/h. Nieczynne będą również niektóre pasy do skrętów – m.in. z ul. Królowej Jadwigi w Wierzbięcice. Utrudnienia obejmą także fragmenty ul. Niezłomnych i Ratajczaka, gdzie ruch zostanie ograniczony wyłącznie do dojazdu do posesji i służb.
Mieszkańcy mogą spodziewać się szczegółowych schematów objazdów, także dla pieszych i rowerzystów.
Jak być na bieżąco?
Aktualne informacje o przebiegu prac, zmianach w komunikacji i organizacji ruchu publikowane będą na stronach:
- Poznańskie Inwestycje Miejskie – zakładka Most Chrobrego,
- Tramwaj na Ratajczaka, gdzie dostępne są także dane kontaktowe i formularz zgłoszeń.
Mieszkańcy, którzy potrzebują szczegółowych informacji, mogą skontaktować się bezpośrednio z biurem budowy przy ul. Św. Marcin 29.
Dwie wielkie inwestycje – wspólny cel
Choć przez kilka najbliższych lat Poznań czekają duże utrudnienia, to w efekcie powstanie nowoczesna, bezpieczna i przyjazna dla wszystkich użytkowników infrastruktura komunikacyjna. Miasto zyska nowy most, dodatkową trasę tramwajową i lepsze połączenia między północą a południem stolicy Wielkopolski.
























Opublikuj komentarz